Author Topic: OV chipkaart en privacy  (Read 122 times)

Mensch

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
OV chipkaart en privacy
« on: November 03, 2011, 11:37:57 am »
Ik las net in de bijsluiter van mijn OV chipkaart, dat alle treinreizen geregistreerd worden en vervolgens een half jaar bewaard worden.
Waar is mijn privacy als een bedrijf zulke informatie van mij gaat vastleggen?

Kermit

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: OV chipkaart en privacy
« Reply #1 on: November 12, 2011, 12:23:06 am »
Overal hangen camera's, iedereen ziet wat jij op facebook invult. De internet provider houdt precies bij, welke websites je bezoekt en zo kan ik nog wel jaren doorgaan.

Hoe meer gegevens via geautomatiseerde systemen opgeslagen wordt, des te meer info er is en kan je zien als het internet.
Internet is zo groot, dat je met alle data nagenoeg niets meer kan doen. Je kan het in bepaalde categorieën opdelen, maar het is onmogelijk om als persoon of organisatie alle informatie die op internet staat goed te verwerken en te begrijpen.

Mensch

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
Re: OV chipkaart en privacy
« Reply #2 on: December 17, 2011, 12:31:03 pm »
Gedeeltelijk waar. Uiteraard kan je niet alle personen volgen maar niet alle mensen hebben de interesse van organisatie X die je voor het gemak overheid kan noemen.

Het zou heel erg goed kunnen, dat er bijvoorbeeld een aangifte tegen iemand loopt en dat de politie kan traceren wat iemand doet, waar hij op bepaalde dagen is, nu is het bij opsporing van criminelen niet erg maar wat denk je van politieke tegenstanders die je wilt volgen, of misschien wel mensen die je hun baan niet meer gunt bij een organisatie.

Je kan het zo gek niet bedenken of data kan misbruikt worden als het opgeslagen is.