ZZQ vraag en antwoord forum

Advertenties:

Auteur Topic: Pijn is geen teken van zwakte  (gelezen 1020 keer)

Ronald Jansen

• Altijd op zoek naar antwoorden
  • Hero Member
  • Lekker blijven posten
    • Bekijk profiel
Pijn is geen teken van zwakte
« Gepost op: juli 05, 2012, 04:17:46 pm »
Pijn is geen teken van zwakte, de pijn die je hebt niet kunnen delen, is kiezen om zwakker te worden.

Een tijdje terug, zat ik in een diepe depressie. Een van mijn vrienden, die afgelopen jaren vaak op mij leunde, die was er ineens toen ik die persoon nodig had. Ze belde me op, ze praatte me door moeilijke tijden heen, ze was er voor mij.

Ze heeft goed haar best voor mij gedaan, alleen zag ze het zelf niet zo. Ze was alleen bezig om zichzelf sterk te houden in de hoop dat ik er weer bovenop kwam, zelf had ze er moeite mee en brak ze iedere keer een beetje af als ik weer met mijn verdriet bij haar kwam.

Ze had verdriet, voelde zich gekwetst, kreeg flashbacks en ze vergat haar eigen verdriet, om mij te kunnen helpen. In haar eigen ogen was ze zwak, ze probeerde met iedereen rekening te houden behalve met zichzelf.

Ik vroeg aan haar, of ze wel goed begreep wat sterk zijn betekende. Sterk zijn, vraagt niet van ons, om niet te voelen, het vraagt van ons, om ondanks alle andere gevoelens om toch door te kunnen zetten, zoals zij deed.

Ze gaf toe dat ze er moeite mee had, om anderen te helpen, die net als zij in de put zaten.
Dat is echter geen teken van zwakte, dat is een teken van menselijkheid. Soms moeten we even steunen op een ander, soms hebben we een ander nodig of hebben wij een knuffel van iemand nodig.

Soms zeggen wij tegen iemand: je moet sterk zijn, als we zien dat iemand verdriet heeft. Soms vergeten wij dat iemand met verdriet troost nodig heeft en voelen wij ons onprettig als we anderen pijn zien hebben. Mensen met pijn stoppen met praten, huilen of uiten zich niet langer meer.

Misschien moeten we niet kiezen, misschien moeten we doorgaan met mensen te zeggen dat ze sterk moeten zijn, maar ze ook wat troost meegeven. Even iemand een knuffel geven, even zeggen: je kan het wel aan, ik ben er voor je.

Zelfs de sterkste boom kan breken in een strom, kracht zegt niet dat we onoverwinnelijk zijn. Het zegt dat we de capaciteit hebben om door te gaan en het verdriet, angst en pijn te overwinnen.

Advertenties: