ZZQ vraag en antwoord forum

Advertenties:

Auteur Topic: Een ouder met dementie  (gelezen 304 keer)

Ronald Jansen

• Altijd op zoek naar antwoorden
  • Hero Member
  • Lekker blijven posten
    • Bekijk profiel
Een ouder met dementie
« Gepost op: juni 10, 2019, 09:03:17 pm »
Wat zijn de voor en nadelen van een ouder met dementie?

Komkommer

• Full Member
    • Bekijk profiel
Re: Een ouder met dementie
« Reactie #1 Gepost op: juli 08, 2019, 11:59:07 am »
Het grote voordeel is dat je jezelf kan voorbereiden op je ouder kwijt raken. Ik ken mensen waarbij de vader of moeder plotseling overleed en de nabestaanden hebben spijt dat ze geen laatste knuffel en gesprek konden houden met elkaar.

Dat kan wel als iemand dement word.

MSX

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 12, 2019, 08:08:07 pm »
Helaas is mijn moeder dement geworden. In oktober afgelopen jaar merkte ik dat ze allerlei foutjes ging maken die zij voorheen nooit maakte maar ik had toch nog hoop dat mijn moeder beter zou worden. Dit bleek niet het geval, we hebben de diagnose beginnende dementie gehad en ik vind haar nu al erg achteruit gegaan. Voorheen babbelde ze best veel maar de laatste tijd zegt ze nauwelijks iets, ze is steeds meer in zichzelf en een gesprek zit er al helemaal niet in.

Ik zie ook dat ze vermagerd, ondanks het eten wat ik haar steeds aanbied. Ik kan je vertellen dat het hebben van een ouder met dementie absoluut niet makkelijk is en soms denkt er iets slechts in mij: het zou beter zijn als ze niet meer leefde maar dat is ook een slechte gedachte want dit mens heeft vanaf haar 25e voor mij gezorgd en ik hoor nu ook voor haar te zorgen ook al is het niet makkelijk en nemen haar geestelijke capaciteiten steeds verder af.

Het blijft toch mijn eigen moedertje en ondanks dat het niet meer de scherpe en slimme vrouw is van vroeger, is het nog mijn eigen moedertje en zal ze dat blijven tot ze haar laatste adem heeft uitgeblazen.

Veronique Thoolen

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 16, 2019, 09:13:25 am »
Ik heb het gezien bij mijn oma. Ze ging zeer snel achteruit en lag alleen nog maar op bed zonder iets te zeggen.

Advertenties: